dimecres, 21 d’octubre del 2009

La Gran Via de Sabadell

El meu pare sempre m'explica, que de petit, travessava les vies del tren per anar a jugar sota els eucaliptus de l'actual Parc Taulí. Les travessava quan venia del barri de la Creu Alta, encara que ell vivia al carrer Felip Benessat, a la banda de l'actual gran Via més propera al riu Ripoll. Sí, la Gran Via pels qui no ho sàpiguen, era per on passava l'actual via de Renfe soterrada. Suposo que va ser un gran canvi per la ciutat de Sabadell aquell fet de deixar d'estar partida i crear una via important de sud a nord de la ciutat.
Aquesta via, encara actualment, es fa servir per travessar la ciutat sobretot per molts castellarencs (d'altres fa temps que l'evitem i fem servir l'Eix Macià o anem cap al nord per l'Avinguda d'Estrasburg). I les recents obres per introduir passos de vinants i canvis semafòrics, alguns diuen que ho han empitjorat tot. No hem d'oblidar que la Gran Via no és una via ràpida, passa pel mig de Sabadell i per tant, s'ha d'anar a 50 km/h peti qui peti (compte, ja hi ha dos radars, pont de la Policia Estatal i pont de l'Estació d'Autobusos). Els canvis han estat fer passos de vianants, semàfors per a vianants i per incorporació de carrers adjacents i dos carrils per un dels sentits en la meitat del trajecte i per l'altre sentit en l'altra meitat del trajecte. L'intenció és convertir la Gran Via en una via urbana i que deixi de fer-se servir com a via ràpida o per travessar Sabadell.
Les intencions del govern de Sabadell són bones, però tenen un greu problema. Sabadell encara no té unes rondes que l'envoltin i facin de vies ràpides per evitar travessar Sabadell pels qui no hi han d'anar a fer res. Sabadell, amb més de 200.000 habitants, és de les poques ciutats d'aquesta mida gens menyspreable, que encara no té vies de cricumval·lació. I és aquest el drama, que els canvis s'han fet perquè la gent faci servir aquestes vies avui dia inexistents, i per tant, els canvis no han solucionat res, sinó que han agreujat la situació actual.
Possibles solucions? Jo ho tinc clar. Primer el tren. Molta gent de Castellar (i Sant Llorenç i Sentmenat) agafarien el tren a la vila per anar a Sabadell, Barcelona i on sigui. D'aquesta manera ja has tret una bossa important de gent de les carreteres. Segona solució, com deia, unes rondes que envoltin Sabadell i et portin a la C58 pel nord o fins i tot a l'AP7 anant cap a Barberà per l'est. I com ho tenim tot això? Malament, la veritat. De la Ronda Vallès (abans 4t cinturó) pel tram de Sabadell, que faria de ronda nord, no en sabem res, està tot aturat. I pel que fa al tren, no apareix als pressupostos de la Generalitat fins al 2015-2019. Així doncs, estem ben fotuts. Paciència.

2 comentaris:

Martí ha dit...

Ei Oriol, sóc el Martí, de Sabadell.
Sovint col·laboro en el projecte ca.wikipedia.org, la viquipèdia en català. Fa poc he fet un article sobre la Gran Via de Sabadell i buscant informació he anat parar aquí.
Bé, el que jo et volia demanar era que si em permets agafar la foto per fer-la servir a l'article. És per un tema legal de llicències que ho faig, ja que la Viquipèdia és bastant estricta amb tot el tema de la multimèdia.
Me la cedeixes? T'ho agrairia, la veritat, i així contribuiries a donar un toc de color en aquesta encilopèdia informàtica.
Moltes gràcies.

Jordi i Oriol ha dit...

Ostres, fins ara no he vist el comentari. No és meva la foto, la vaig agafar d'internet, dubto que algú es queixi!