dijous, 9 de juliol de 2009

Les ordenances... només quan interessa

A l'últim ple, des d'ERC vam presentar una proposta de ressolució per tal que a les marquesines de la Vallesana hi hagués un espai per a publicitat de les entitats i associacions de Castellar, ja que hi ha una manca significativa d'espais i creiem que és el lloc idoni. Davant la forta oposició dels grups del PSC-PSOE i CIU argumentant que no és estètic i que s'ha de respectar el mobiliari urbà, i sobretot, complir l'ordenança que estableix que només es pot fer en llocs autoritzats (mira que seria fàcil canviar-la), des d'Esquerra i amb ànims d'arribar a un concens i amb ganes de trobar una solució a aquesta manca de llocs d'informació de les entitats, vam decidir modificar la moció i acceptar les esmenes socialistes per tal d'estudiar nous llocs i reordenar els ja existents. Fins aquí bé. Però avui llegint l'Avui (si, avui toca notícies) llegeixo sorprès que l'alcalde de Barcelona, el cridaner Jordi Hereu socialista n'ha fet de les seves, una alcaldada en diuen. Ha incomplert la seva pròpia ordenança sobre no penjar cartells publicitaris sobre façanes. L'ajuntament ha penjat, ni més ni menys, cartells de la fira The Brandery a la façana d'un edifici protegit, com el Palau Robert. És llavors quan et preguntes perquè una cosa tan senzilla com deixar un espai de la marquesina, res, un dels plafons de metracril·lat, per penjar quatre cartells és tan impossible i hi ha aquesta forta oposició, i en canvi, els alcaldes quan convé fan de les seves, i a cop de decret, es passen per l'arc de triomf allò que als ciutadans tenim l'obligació de complir. Aquí teniu la notícia:

Alcaldada publicitària al Palau Robert
Un decret de l’Ajuntament de Barcelona anul·la l’ordenança i permet que es pengin anuncis de la fira The Brandery a la façana d’un edifici protegit

Les ordenances municipals regulen la vida ciutadana i s’aproven als plens de l’Ajuntament de Barcelona. Els alcaldes poden esmenar-les mitjançant un decret. I així, amb un decret de l’alcalde Jordi Hereu, el que es coneix popularment com una alcaldada, ha estat possible penjar publicitat de la fira de moda The Brandery a la façana del Palau Robert del passeig de Gràcia, que, a més d’una seu institucional, és un edifici protegit pel catàleg del patrimoni de l’Ajuntament.

La primera edició d’aquesta fira s’està celebrant aquesta setmana al recinte firal de Montjuïc i l’Ajuntament i la Fira l’han creat per substituir la Bread & Butter, que ha emigrat a Berlín.

Des del 1999 la publicitat al carrer està regulada per una restrictiva ordenança de paisatge urbà, que només permet posar propaganda a les façanes dels edificis quan aquestes estan en obres i tapades per una bastida i una lona. El que l’Ajuntament recapta per la llicencia de les lones publicitàries de les bastides es destina exclusivament a millorar les façanes i mitgeres dels immobles. Aquesta ordenança és especialment rigorosa pel que fa als edificis històrics o catalogats: quan s’han de rehabilitar és obligat posar-hi lones mimètiques. Però feta la llei, feta l’excepció.

A la façana del Palau Robert han penjat, a més de unes grans cartells publicitaris, deu ninots com si fossin retallables vestits amb robes de debò. Remata el conjunt una gran silueta d’una dona amb un gos que està col·locada al costat de la porta de l’edifici del passeig de Gràcia. Ahir, a més a més, van col·locar unes enormes banderoles sustentades damunt la voravia per un sistema similar al que utilitzen les joguines infantils conegudes com saltamartins.

La campanya publicitària d’aquesta fira no s’acaba aquí. Des de fa unes setmanes han col·locat uns edicles –que en l’argot publicitària en diuen torretes– en tot el recorregut de la rambla de Catalunya. Estan ben be al mig del pas.

Però el més greu és el que va passar dimarts, quan van posar una altra d’aquestes torretes en el que es considera el sancta santorum de la ciutat: al bell mig de la plaça de Sant Jaume. Ahir, els detractors i els defensors d’aquest operació se les van tenir a la seu de la Casa Gran.

Des de l’Institut de Paisatge Urbà, que es qui ha posa ordre en la publicitat al carrer, es queixen ara de les “pressions monstruoses” que estan rebent des de totes bandes per admetre publicitat que consideren “innacceptable”.

Font: Avui.cat