divendres, 19 de març del 2010

El tren que volem

El passat dilluns 15 de març, dins el marc de la Taula de Mobilitat, vam comptar amb la presència del Director General de Transport Terrestre Sr. Manel Villalante, que ens va presentar l’Estudi Informatiu de la prolongació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Castellar del Vallès. Des d'Esquerra sempre hem insistit en tres eixos bàsics. El primer, calen dues estacions, una a un lloc centrat dels polígons i l'altra al casc urbà on s'hi pugui arribar amb el sistema de trinxera, ja que no es contempla la tuneladora, com per exemple a l'Espai Tolrà o la Plaça Catalunya. Segon, el tren ha d'arribar soterrat amb trinxera o pantalla i afectant la circulació de la carretera de Sabadell tan poc com sigui possible. I tercer, a l'estació del polígon hi cal un bon aparcament dissuasiu pels qui visquin lluny de l'estació urbana i hagin d'agafar el transport privat (d'aquesta manera alliberem l'estació urbana d'un aparcament que comportaria col·lapsar la zona amb més cotxes dels que pot absorbir). Ha de quedar clar, per agafar el tren a l'estació urbana val més anar-hi a peu o amb transport públic. Si has d'agafar el cotxe vés a l'estació amb aparcament al polígon.

Doncs bé, sembla que finalment serà com nosaltres havíem demanat o si més no, s'hi aproxima satisfactòriament. La primera estació venint de Sabadell s'ubicarà al descampat del costat de la SONY, un lloc cèntric entre polígons i amb espai de sobres per fer un bon aparcament pels usuaris del tren que vinguin de parts allunyades de l'estació urbana, les urbanitzacions, Sant Feliu del Racó, Sant Llorenç Savall i fins i tot Sentmenat. La línia serà de doble via i anirà soterrada, amb el sistema de pantalla, pel que seria l'actual àrea de passeig del Pla de la Bruguera, fins a l'Espai Tolrà, concretament a la plaça de la Fàbrica Nova, on hi haurà la segona estació, l'estació urbana. Es descarta així el recorregut per la Ronda Tolosa fins a la Plaça Catalunya, ja que el gir que fa des de la carretera és difícil de construir i molt costós econòmicament.

Un cop aclarit a grans trets com serà el nostre tren apareixen alguns dubtes. Quina mida ha de tenir l'aparcament dissuasiu? Com ens ho farem en el tram que va des de la gasolinera BP venint de Sabadell fins a l'Espai Tolrà, que quedarà tallat quan es construeixi la línia? S'hauran de trobar rutes alternatives que puguin absorbir el gran volum de cotxes que passen per allà. Són preguntes que ens fem i s'hauran de treballar a la Taula de Mobilitat, per fer que l'arribada tan esperada del tren no es converteixi en més maldecaps per sortir i arribar a Castellar. En tot cas, cal celebrar que per fi veiem la llum al final del túnel.

Oriol Papell i Torres

Regidor ERC


* Article publicat als setmanaris locals Forja i Actual.